Pengenalan dan Objektif Kajian
Assalammualaikum kami daripada kumpulan L01 ingin membentangkan tentang sejarah Kereta Api Tanah Melayu. Kumpulan ini terdiri daripada 10 orang ahli kumpulan. Berdasarkan kajian yang kami sekumpulan telah lakukan selama beberapa hari ini, kami mendapati terdapat begitu banyak sejarah yang tidak diketahui oleh segelintir masyarakat di Malaysia. Oleh itu, dengan berpandukan kajian ini, kami sekumpulan berharap dapat membuka minda masyarakat supaya lebih mengetahui tentang sejarah-sejarah yang menarik di Malaysia.
Bangunan ibu pejabat stesen Kereta Api Tanah Melayu adalah merangkumi bangunan stesen, hotel dan pejabat pentadbiran baru yang terletak bersebelahan jalan adalah dua bangunan terindah dan merupakan mercu tanda Kuala Lumpur. Kedua-duanya dibina dalam zaman kemuncak ketika berlakunya pembangunan pesat dan perubahan teknologi pengangkutan Kereta Api Tanah Melayu. Seterusnya, jarak keseluruhan landasan Kereta Api Tanah Melayu sejauh 1699 kilometer. Untuk pengetahuan umum, stesen Kereta Api Tanah Melayu Kuala Lumpur merupakan ibu pejabat bagi seluruh stesen Kereta Api Tanah Melayu di Malaysia.
Selain itu, KTM juga menawarkan perkhidmatan KTM Antarabandar. KTM Antarabandar merupakan perkhidmatan Antarabandar yang dioperasikan oleh Kereta Api Tanah Melayu dalam rantau semenanjung Malaysia dan Singapura. Perkhidmatan ini merupakan penaung stesen KTM yang terdapat di dalam bandar. Pada sekitar tahun 2010, KTM telah dinaiktarafkan daripada menggunakan bahan bakar seperti kayu dan arang ke bahan bakar lokomotif diesel. Perkhidmatan KTM Antarabandar terdiri daripada kereta api tempatan dan kereta api ekspres. Pada zaman tersebut, laluan pantai barat kini hampir sepenuhnya dioperasikan menggunakan kereta api ekspres manakala laluan pantai timur mengoperasikan kedua-dua iaitu keretapi tempatan dan keretapi ekspres. Pada zaman itu juga, KTM telah memperkenalkan teknologi baharu daripada Jepun yang dikenali sebagai ETS (Electric Train Service) menggunakan perkhidmatan keretapi elektrik. Perkhidmatan ETS kini tidak lagi menggunakan bahan bakar malah menggunakan sistem kuasa gabungan daripada elektrik dan kuasa magnetik.
Seterusnya, KTM mengenalkan satu perkhidmatan pengangkutan baharu yang dinamakan KTM Komuter. Perkhidmatan baharu yang dinamakan KTM Komuter ini telah dilancarkan pada tahun 1995. Perkhidmatan KTM Komuter ini memfokuskan kepada penumpang yang bekerja jarak jauh dan menghubungkan penduduk dari luar bandar untuk memudahkan perjalanan ke bandar. Selain itu, KTM Komuter dapat mengurangkan penggunaan bahan bakar yang menyebabkan pencemaran udara. Pada masa yang sama juga, perkhidmatan KTM Komuter juga dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas terutamanya di bandar metropolitan seperti Kuala Lumpur. KTM Komuter juga menyediakan sebanyak 300 perkhidmatan komuter setiap hari. Komuter tersebut berkhidmat dalam 45 stesen sepanjang 178 kilometer laluan komuter.
Bangunan ibu pejabat stesen Kereta Api Tanah Melayu adalah merangkumi bangunan stesen, hotel dan pejabat pentadbiran baru yang terletak bersebelahan jalan adalah dua bangunan terindah dan merupakan mercu tanda Kuala Lumpur. Kedua-duanya dibina dalam zaman kemuncak ketika berlakunya pembangunan pesat dan perubahan teknologi pengangkutan Kereta Api Tanah Melayu. Seterusnya, jarak keseluruhan landasan Kereta Api Tanah Melayu sejauh 1699 kilometer. Untuk pengetahuan umum, stesen Kereta Api Tanah Melayu Kuala Lumpur merupakan ibu pejabat bagi seluruh stesen Kereta Api Tanah Melayu di Malaysia.
Selain itu, KTM juga menawarkan perkhidmatan KTM Antarabandar. KTM Antarabandar merupakan perkhidmatan Antarabandar yang dioperasikan oleh Kereta Api Tanah Melayu dalam rantau semenanjung Malaysia dan Singapura. Perkhidmatan ini merupakan penaung stesen KTM yang terdapat di dalam bandar. Pada sekitar tahun 2010, KTM telah dinaiktarafkan daripada menggunakan bahan bakar seperti kayu dan arang ke bahan bakar lokomotif diesel. Perkhidmatan KTM Antarabandar terdiri daripada kereta api tempatan dan kereta api ekspres. Pada zaman tersebut, laluan pantai barat kini hampir sepenuhnya dioperasikan menggunakan kereta api ekspres manakala laluan pantai timur mengoperasikan kedua-dua iaitu keretapi tempatan dan keretapi ekspres. Pada zaman itu juga, KTM telah memperkenalkan teknologi baharu daripada Jepun yang dikenali sebagai ETS (Electric Train Service) menggunakan perkhidmatan keretapi elektrik. Perkhidmatan ETS kini tidak lagi menggunakan bahan bakar malah menggunakan sistem kuasa gabungan daripada elektrik dan kuasa magnetik.
Seterusnya, KTM mengenalkan satu perkhidmatan pengangkutan baharu yang dinamakan KTM Komuter. Perkhidmatan baharu yang dinamakan KTM Komuter ini telah dilancarkan pada tahun 1995. Perkhidmatan KTM Komuter ini memfokuskan kepada penumpang yang bekerja jarak jauh dan menghubungkan penduduk dari luar bandar untuk memudahkan perjalanan ke bandar. Selain itu, KTM Komuter dapat mengurangkan penggunaan bahan bakar yang menyebabkan pencemaran udara. Pada masa yang sama juga, perkhidmatan KTM Komuter juga dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas terutamanya di bandar metropolitan seperti Kuala Lumpur. KTM Komuter juga menyediakan sebanyak 300 perkhidmatan komuter setiap hari. Komuter tersebut berkhidmat dalam 45 stesen sepanjang 178 kilometer laluan komuter.
Keretapi Tanah Melayu Berhad merupakan pengendali kereta api utama di Semenanjung Malaysia. Sejarah KTMB bermula sejak era zaman penjajahan British lagi, ketika laluan kereta api dibina bagi mengangkut tin dari lombong ke pelabuhan. Sebelum ini, KTMB dikenali sebagai "Federated Malay States Railway" (dalam bahasa Melayu : Keretapi Negeri-Negeri Melayu Bersekutu) dan "Malayan Railways Administration" (dalam bahasa Melayu : Pentadbiran Keretapi Tanah Melayu). Pentadbiran ini mendapat nama "Keretapi Tanah Melayu" pada tahun 1962. Pada tahun 1992, KTM disyarikatkan walaupun masih dimiliki sepenuhnya oleh Kerajaan Malaysia.
KTM ETS ialah sebuah perkhidmatan keretapi daripada KTM Berhad (KTMB). Commercial run yang pertama dibuat pada 12 Ogos 2010, setelah beberapa kali penangguhan. Pada peringkat awal pengenalannya, ETS menawarkan perkhidmatan antara Stesen Keretapi Ipoh dan Stesen Keretapi Seremban. Kini, terdapat perkhidmatan ETS daripada Stesen Keretapi Padang Besar hingga Keretapi Gemas. ETS diwujudkan atas tujuan menyediakan perkhidmatan yang memilih keseimbangan dari segi kepantasan, keselamatan dan ciri-ciri mesra alam.
Setelah kami mengkaji dan menjalankan projek video kami tentang sejarah pembangunan Kereta Api Tanah Melayu ini, terdapat beberapa objektif daripada kajian ini iaitu :
1. Dapat mengenali tentang sejarah pembangunan Kereta Api Tanah Melayu Berhad.
2. Mengetahui perkembangan Kereta Api Tanah Melayu sejak ia mula dilancarkan.
Terima kasih.. Dgn adanya block ini, saya dapat mengetahui tentang sejarah kereta api tanah melayu (ktm)
BalasPadamSedikit
Padam